Mariager Tennisklubs historie

100 år

20. maj 1921 – 20. maj 2021

​

På en grund mellem klosteret og Klostergården blev der i 1921 etableret en tennisbane. En kreds af borgere fra Mariager tog på et møde på Skovpavillonen den 1. maj 1921 initiativ til oprettelse af en tennisklub i Mariager. Folk, der støttede etableringen af tennisklubben kunne købe andele for 25 kr. 23 støttede projektet. Det kostede 738,10 kr. at anlægge tennisbanen.

Der var stiftende generalforsamling den 20. maj 1921. Altså var Mariager Tennisklub nu en realitet.

Først i maj 1929 blev der indlagt vand på tennisbanen.

​

I 1956 flyttede klubbens aktiviteter til det nuværende anlæg, der dengang hed Udsigten med 25. Nu er adressen Fjordparken 2.

I 1966 spillede Lars Christiansen også tennis. Lars er i dag en af klubbens dygtigste spillere og aktiv i bestyrelsen og klubben.

Klubben stoppede sine aktiviteter på banerne i starten af 70-erne, og i 1973 blev banernes areal overdraget til Mariager Kommune. Der var ikke spillet tennis de sidste 2 år.

​

De næste år groede anlægget efter, da det ikke blev passet.

Så skete der noget i efteråret 1976 og sommeren 1977 Her tog en flok tennis-entusiaster fat, med Pauli Kirch og Jørgen Jørgensen i spidsen. De gjorde et kæmpe arbejde, og anlægget blev reetableret.

I foråret 1977 blev der holdt generalforsamling. Pauli Kirch blev valgt til formand. I 1979 var der 50 ungdomsspillere og 50 seniorer i klubben. Derudover var der 30 på venteliste.

Hist 1_edited.jpg
Hist 2.jpg
Hist 4_edited.jpg
Hist 3.jpg
Hist 5_edited.jpg

Den 22. maj 1985 blev en ny lokalplan vedtaget i kommunalbestyrelsen med 1 stemmes flertal. Det betød, at banerne kunne forblive ved Udsigten. Samtidig gik man i gang med planlægningen af et nyt klubhus. Bjarne Sørensen tegnede klubhuset, som blev bygget ved hjælp af frivillig arbejdskraft. Det nye klubhus stod klar den 7. november 1988. Arne Christensen var sagsbehandler i forbindelse med klubhusbyggeriet. I 1988 havde klubben 120 medlemmer. Følgende medlemmer er også medlemmer i dag: Grethe Kaalö, Bente Kirch, Pauli Kirch, Myrna Jørgensen og Peter Klitgaard.

​

Siden har tennisklubben fungeret, dog nogle år med ret få medlemmer. I 2020 var klubben oppe på 89 medlemmer. Tilgangen af medlemmer skyldes til dels corona-krisen, hvor det i lange perioder ikke har været muligt at dyrke indendørs idræt. Som noget nyt blev der også i vintersæsonen 20-21 spillet udendørs tennis.

I 2021 har klubben det højeste antal medlemmer i mange år. Der er nu flere end 100 medlemmer.

Egentlig var jubilæumsdagen den 20. maj 2021, men på grund af Coronakrisen blev jubilæet først fejret den 14. august 2021